onsdag 6 mars 2013

Grundserien slut

Lite kort om gårdagen: Först kan jag konstatera att jag var ganska rätt ute i mitt spekulerande förra inlägget. Tyvärr hade HV inte förmågan igår att ta poäng av Luleå. Man försökte i någon mån efter en svag inledning och spelade upp sig en del men Luleå är tuffa och mäktar man bara med ett mål framåt är det svårt att få poäng med sig. Eftersom även Färjestad vann planenligt borta mot Rögle innebar det att hela tre lag, Färjestad, Luleå och HV, hamnade på samma poäng blev det en målskillnadsaffär om plats två till fyra. Det innebar att tre poängs marginal i kampen av andraplatsen inför sista omgången blev en fjärdeplats. Denna fjärdeplats innebar i sin tur att HVs motståndare i kvartsfinalen blev det lag bland plats 5-8 som ingen av topp tre-lagen valde. Det blev helt väntat Linköping. Kul på ett sätt då man får möta ett lag som spelar en tilltalande hockey plus att pulsen stiger lite extra då det är lite av ett hatmöte (även om LHC aldrig väckt ont blod hos undertecknad på samma sätt som Färjestad gör). Tråkigt på ett annat sätt då Linköping har ett förbaskat bra hockeylag som HV dessutom har haft svårt med under grundserien.

Mer om slutspelet, hur det går det, sammanfattning av grundserien med utvärdering av mitt tips inför säsongen kommer i dagarna. Min förhoppning är att hinna skriva en del i vakuumet fram till allvaret börjar nästa vecka. Nu ska jag slå mig ner framför Uppdrag Gransknings program om Leksand. Synnerligen intressant..

Inga kommentarer: