söndag 27 januari 2013

Den mörka sidan

Bara för att mitt senaste inlägg försökte belysa allt från en positiv synpunkt betyder inte det att allt är klappat och klart för Guldfest i April. Ärligt talat måste jag tyvärr säga att HV inte ser ut som ett guldlag sett till den TOTALA insatsen hittills under säsongen. Här följer några saker som talar emot HV inför avslutningen av säsongen: 

-Den låga lägstanivån. Här tycker jag HV utmärker sig på ett negativt sätt om man jämför med de tyngsta toppkonkurrenterna Skellefteå, Färjestad och även Luleå. Med jämna mellanrum kommer perioder med total hönsgård i försvaret eller total brist på fart och fantasi i anfallet eller båda delarna samtidigt. Det känns som att man lite väl ofta drabbas av kollektiv härdsmälta. Att det händer en eller ett par matcher. Fine. Men när det handlar om så pass ofta som det ändå gjort för HV även denna säsong ringer varningsklockorna. Allt för likt dylika djupdykningar från tidigare två säsonger. 

-Backarna i försvarsspelet. Om man är lite svepande och generell: Dräller med pucken och hänger ibland inte med i skridskoåkningen när motståndarna anfaller. Hur mycket det har att göra med åldersstrukturen i denna lagdel vet jag egentligen till viss del lär det spela in att många passerat sitt bäst före-datum är jag rädd. Den här minusposten ser såklart inte mindre problematisk ut i och med att vår bästa back under hösten, Fantenberg är borta, antagligen resten av säsongen.

-Spelsystem/spelidé. Här kanske jag är ute på lite djupt vatten men jag måste säga att jag inte blir klok på vad HV har för tanke i sitt spel. Ibland får man känslan att det bara handlar om att alla ska vara med överallt och att man anfaller lite på vinst och förlust. Nu blir detta ju ändå oftast bra ändå tack vare den rutin och individuella skicklighet spelarna besitter. Så länga alla gör sitt jobb och åker skridskor. Men de där matcherna när energin inte finns där är det som att allt rasar samman. Visserligen ÄR såklart fart och att alla jobbar en extremt viktig del av spelet. Men ibland skulle det vara skönt att se HV mer på halvfart manövrera ut motståndarna snarare allt behöva köra över dem. Detta är mer baserat på en känsla jag fått under säsongen. Lär kanske få anledning att återkomma till detta och konkretisera mer med tydligare förklaringar/exempel.  

Man kan väl sammanfatta dessa två lite motsägande inlägg på följande sätt: Får HV allt att kugga i, som de faktiskt fått emellanåt under säsongen, då är guldchansen väldigt stor. Men detta är en sanning som gäller även övriga, inte minst Skellefteå och Färjestad som jag ser som de största hoten för HVs del. Men även övriga lag som nu innehar slutspelsplats kan, med en rejäl formtopp och lite flyt gå hela vägen. Det har vi sett tidigare och sent som förra säsongen.

 

Inga kommentarer: