onsdag 23 januari 2013

Den ljusa sidan

Efter en stabil seger som den ikväll mot Luleå är det kanske inte så svårt att se livet som HV-supporter från det ljusa sidan. För den saken skull behöver inte förmedlandet av detta synsätt nödvändigtvis vara platt och naiv. Nej, snarare känner jag att de behövs för att väga upp de relativt dystra tongångarna i HV-leden den senaste tiden. Detta trots man tagit två poäng i snitt per match hittills under 2013 och att man spelmässigt helt klart har en stigande formkurva. Här följer några saker som talar för HV i vårens slutspel som nu börjar komma kittlande nära:

-Målvakterna. Wesslau är troligtvis seriens mest stabila målvakt med högst lägstanivå. Lägg därtill en Gunnarsson som reserv som med någon matchs undantag spelat mycket förtroendeingivande.

-Farten i anfallsspelet (när man väl utnyttjar den). Få om något lag kan matcha HV på den här punkten. Det går snabbt både på skridskor och i tanke. När allt stämmer som stundvis ikväll är man extremt jobbiga, att möta för försvarande lag. Tygnd och bra positionsspel i försvaret trasas sönder av skridskoåkning, eleganta överlämningar och diagonala öppnande passningar om vart annat.

-Man lär sig av misstagen. HV har hittills denna säsong gått på en och annan mina där bristerna i försvarsspelet samt enkelspårigheten och 'idétorkan' i anfallsspelet blottats. Efter varje sådan smäll brukar man snabbt komma tillbaka med en attityd att förändra och jobba bort dessa brister illa kvickt. En som kan ta åt sig mycket ära för detta är såklart coach Dahlén och där kommer vi på ett snyggt sätt in på nästa punkt.

-Dahlén. Jag har haft mina betänkligheter när det gäller Dahlén men faktum är att han växer i mina ögon. Han kan det psykologiska aspekterna kring spelet och kan väcka hela laget såväl som enskilda spelare genom taktiska drag både under och mellan matcherna.

-Sparkapital. Trots detta har vi sparkapital i spelare som jag tycker ännu inte kommit upp på sin 'normala' nivå. Jag tänker framför allt på Johan Davidsson och Per Ledin. Men även Petrasek, Fälth och Fernholm har mer att ge än vad de visat hittills. Sen kan man bara hoppas att Fantenberg rehab efter måndagens tum-operation går så pass bra att vi kan få se han en bit in på slutspelet. Snacka om sparkapital! Glömde jag Louma? Även om det är mycket att hoppas på, men tänk tanken att få se ha en 'ny vår', som om det var 2007 all over again..

Jag hoppas dessa korta ord kan skänka lite förtröstan i det HV-led som allt mer börjar leta efter problem snarare än se möjligheter (jag gör mig själv skyldig till detta med jämna mellanrum), kanske bländade i ljuset av alla framgångar vi fått uppleva med HV senaste åren.

Inga kommentarer: